A munkaerőhiány kiváló hír lehet a gazdaság számára! Talán, csak talán, a cégek felébrednek, és meglátják, hogy a munkavállalók jelentős mértékben hozzájárulnak a sikerükhöz. Egyes vezérigazgatók ésszerűtlen összegeket vesznek fel, és tönkreteszik cégük értékét, ellentétben sok olyan élvonalbeli dolgozóval, akik értéket teremtenek. A világjárvány idején a vezérigazgatók hatalmas összegeket szedtek fel, amikor elbocsátották a dolgozókat. Egyes cégek csődvédelmet kértek, de a kalap nem akadályozta meg mohó vezérigazgatóikat abban, hogy tetemes bónuszokat kapjanak el.

Munkaerőhiányunk van, és a cégek azon fáradoznak, hogy felvegyenek mindenkit, aki hajlandó. Egyes cégek, például a McDonalds aláírási bónuszt fizettek. A kanadai Loblaw és versenytársai a járvány kezdetekor bónuszt fizettek az élvonalbeli dolgozóknak. Három hónap után leállították a versenytársakkal közösen. Amikor a kormány szembesítette őket ezzel az összejátszással, azt állították, hogy ez függetlenül történt. Menj, képzeld! Olyan ez, mintha elkaptad volna a háromévesedet a kezével a sütisüvegben, és azt mondta volna: "Anya, a Sütiszörny megcsinálta!"

A silány bánásmóddal elkerülhetetlen a munkaerőhiány

Loblaw viselkedése zavar. A bónusz időszakában a nyereség megugrott. Ez önmagában nem probléma. Én a nyereséget termelő cégeket részesítem előnyben. Az biztos, hogy ellenzem, hogy a kormány megadóztassa a nyereséget. De a munkavállalók bónuszának kifizetése a járvány idején nem függhet a nyereségtől. Pont jó volt. Eközben feleségemmel egy Loblaw üzletben vásároltunk, és a dolgozók Loblaw csekélysége ellenére folytatták kiváló szolgáltatásukat.

A vezetőknek fel kell ismerniük, hogy a frontvonalbeli dolgozók a cég alapja, és jól kell bánniuk velük, nem pedig a vezérigazgatói bónuszokat kiosztó fogaskerekekként! Amikor a munkaadók úgy kezelik a munkavállalókat, mint a gépeket, lekapcsolják őket. A Gallup elmondása szerint több évtizeden keresztül ők és más kutatók szoros kapcsolatot találtak az alkalmazottak munkahelyi elkötelezettsége és a vállalat általános teljesítménye között. A munkaadók azonban ezt nem hajlandók elfogadni. De van egy jó hír: a felmérések szerint egyes cégek megtörik a formát, és tisztelettel kezelik a dolgozókat: a Cisco, az Apple, az Accenture, az IBM, a FedEx csak néhány.

A következő negyedévi bevételek ösztönzik a vállalkozásokat

A vállalatok a következő negyedévet tekintik nyereménynek, ezért kizsákmányolják a dolgozókat, és hamisítják a következő negyedév számait. Ismétlem: ellenzem, hogy a kormány megadóztassa a vállalkozásokat. Én azonban támogatom a Biden Build Back Better rendelkezést a részvény-visszavásárlások megadóztatásáról, amelyet a képviselőház elfogadott, és a szenátus előtt van, még akkor is, ha ennek csak szerény hatása van a részvények visszavásárlására. A vállalatoknak nem kellene milliárdokat költeniük részvények visszavásárlására, miközben kizsákmányolják a dolgozókat.

A cégeknek be kell mutatniuk a részvényesek közgyűlésén a visszavásárlási alapok felhasználási lehetőségeit. A választási lehetőségek magukban foglalhatják a visszavásárlási alapból a frontvonalban dolgozóknak fizetett bónuszokat. A részvényeseknek hallaniuk kell a lehetséges stratégiai befektetésekről is. Egy másik lehetőség a visszavásárlások leállítása az elbocsátások után öt évre. A vezetők sem kaphatnak bónuszt az elbocsátást követő öt éven belül. Meg kell szabadulnunk a dolgozók kizsákmányolásától, amely növeli a vezérigazgatói bónuszokat.

Az Üzleti Kerekasztal-Stakeholder Kapitalizmus eltűnt

Az Üzleti Kerekasztal (BRT) 2019-ben kiderült, és úgy döntött, hogy a részvényesi érték maximalizálása nem a vállalat egyetlen célja. Az 1980-as évek mérőszámai tévesek – áll a közleményben. Akkor azt írtam, hogy a BRT "... szép közhelyekkel állt elő az érdekelt felek gondozásáról, és gyorsan lemondott róla, és visszatértek mohó gyakorlatukhoz..." A világjárvány alatt tovább távolodtak ezektől a bromidoktól.

Folytatódjon a munkaerőhiány! Lehet, hogy ez az erő megszabadítani a cégeket a rövidlátó, kapzsi, inkompetens vezérigazgatóktól. Az biztos, hogy a szűkösség zavarokat fog okozni az ellátási láncokban és máshol, de a munkavállalók kreativitása, ha megengedik, megoldja ezeket a kihívásokat. Íme a millió dolláros kérdés: Vajon elég cég dönt-e úgy, hogy felhagy a negyedéves patkányversenyrel, és arra koncentrál, hogy hosszú távon robusztus üzleteket építsen?